شهید حسن زنده دل

زندگی نامه

دوره ابتدایی را در زادگاهش گذراند و دوره متوسطه را در دبیرستان رازی عجب شیر به پایان رساند . پس از اخذ دیپلم در رشته کشاورزی ادامه تحصیل داد و موفق به اخذ مدرک کاردانی شد .
در سال ۱۳۵۲ با دختر عموی خود خانم صالحه آموزگار ازدواج کرد . آنها زندگی مشترک خود را با جهیزیه مختصری که همسرش به همراه خود آورده بود ، شروع کردند . تا اینکه حسن به عنوان تکنسین صنایع غذایی در کارخانه قند میاندوآب با حقوق ماهیانه دو هزار تومان ، استخدام شد . از این پس در خانه سازمانی واگذاری از سوی کارخانه قند زندگی می کردند . در سال ۱۳۵۳ اولین فرزند آنها به نام محمد به دنیا آمد و به دنبال آن زهرا در سال ۱۳۵۵ ، فاطمه در سال ۱۳۵۹ و سکینه در سال ۱۳۶۰ متولد شدند .
حسن زنده دل ، فردی مذهبی بود و در سالهای قبل از انقلاب به کمک چند تن از دوستانش اقدام به تأسیس دارالقرآن در یکی از مساجد زادگاهش کرد .همزمان با شروع زمزمه های انقلاب با دسترسی به رساله امام, بخشهایی از آن را به صورت اعلامیه در سطح روستا پخش و نصب می کرد . در همین دوران عده ای از بچه های روستا را در مسجد گرد می آورد و به آنها نماز خواندن می آموخت .
با پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مؤسسین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میاندوآب به فرماندهی آن منصوب شد اما در مدت حضور در سپاه حقوق دریافت نمی کرد و با درآمد باغبانی زندگی خود را اداره می کرد .
با آغاز جنگ تحمیلی در سن سی و دو سالگی درسال ۱۳۵۹ ، برای اولین بار به جبهه اعزام شد و به مدت پنج سال در جبهه حضور مستمر داشت . در این مدت دو بار در کردستان مجروح گردید . پس از بهبودی به جبهه باز می گشت.اودر لشگرعاشورا فرمانده گردان حر بود .
حضور دائم او در جبهه های نبرد باعث شده بود تا مسئولیت خانواده را بیش از پیش بر عهده همسرش قرار دهد .
حسن به خودسازی اهمیت زیادی می داد و برای این کار جزوه ای از امام داشت و سعی می کرد به تمام نکات آن عمل کند . روزهای دوشنبه و پنجشنبه روزه می گرفت . به اقامه نماز در اول وقت اصرار داشت و پایبند نظم و قانون بود . به مشورت با دیگران در امور معتقد بود . او عاشق جبهه و شهادت بود .
سرانجام ، حسن زنده دل پس از شصت ماه حضور در جبهه ، در آخرین اعزام به جبهه جنوب در عملیات والفجر ۸ شرکت کرد و در ۱۱ اسفند ۱۳۶۴ در منطقه دریاچه نمک در اثر اصابت ترکش از ناحیه پا زخمی شد ولی به علت نرسیدن نیروی کمکی و خونریزی شدید به شهادت رسید . جنازه او بیش از ده روز در دریاچه نمک باقی ماند .
شهید حسن زنده دل در سی و هشت سالگی به شهادت رسید و جنازه او پس از حدود چهل روز به زادگاهش انتقال یافت و در قبرستان کهنه شیشوان مراغه به خاک سپرده شد .
وصیت نامه

شهادت شهید گویاى حقانیت اوست . (امام خمینى )
بسم الله الرحمن الرحیم
(ان الذین آمنوا و الذین هاجرو و جاهدوا فى سبیل الله اولئک یرجون رحمت الله و الله غفور رحیم . )
(آنانکه بدین اسلام گرویدند و از وطن خود مهاجرت کردند و در راه خداجهاد کردند آنان امیدوار و منتظر رحمت خدا باشند که خدا بر آنها بخشنده و مهربانست . سوره بقره آیه ۲۱۷)
پروردگارا ترا قسمت میدهم بعظمت این آیه تمامى گناهان شهداى اسلام را ببخش و بیامرز (آمین )
با توکل بخداو الهام گرفتن از آیه فوق جهت رسیدن برحمت واسعه الله و نصرت دادن به دین خدا که از تکالیف هر فرد مسلمان است احساس تکلیف نموده وبه تمام مظاهر دنیا پشت کرده با عزمى راسخ و اراده اى آهنین راهى جبهه حق علیه باطل شدم .
از آنجائیکه بر کافه مسلمین واجب‌آمده آخرین سفارشات و توصیه هاى خودرا بر باز ماندگان خود بازگو کند لذا لازم دانسته قلم بدست بر گیرم و باشما عزیزان صحبتى کرده باشم و سخنم اینچنین آغاز میکنم :
سلام و درود بر محمد (ص) منجى بشریت آورنده دین و شریعت و على ذریتهم (چهارده معصوم ع) و سلام و درود بر امام امت خمینى بت شکن و سلام و درود بروان پاک شهداى اسلام از هابیل‌تا بامروز و سلام ودرود بر شما امت مسلمان وشهید پرور و قهرمان ایران اسلامى که واقعا وجهه اسلامى تان را بتمامى جهانیان شناساندید و کلمه توحید را بگوش بشر رسانیدید و وظیفه ورسالت خود را ادا نمودید . واما امت مسلمان و حزب الهى عصرى که شما وارث آن هستید وامام زمان صاحب آن و نایب برحقش ناظر آن سعى کنید با شناخت کامل حق آنرا اداکنید یعنى ادامه راه آنان که همان راه انبیا و اوصیا میباشد.
واى شیعیان على ابن ابیطالب یکهزار و چند سال است ولایت فقیه را عالمان مینویسند و امیان میشنوند اکنون زمان تحقیق است در معرفت وحفظ آن با جان و دل بکوشید پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیب باین مملکت نرسد. (امام خمینى )
امت مسلمان ایران اسلامى پیام وانتظارى که یک شهید همیشه شاهد و یک شاهد همیشه جاوید از شما دارد تمسک به خط ولایت فقیه که ضامن بقاى اسلام راستین در بین مسلمین است.
پیام بعدى ، هرگز ضعف و سستى بخود راه ندهید و با تکیه بر قدرت لا یزال خداوندى با دشمنان اسلام بستیزید تا وعده الله جامه عمل بپوشد ( و نرید ان نمن على الدین استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمه و تجعلهم الوارثین )
پیام بعدى را بر پاسداران عزیز اسلام و قرآن میدهم، عزیزان اسلام ، بنظر شما اگر در این مدت خدمت سر تا پا خطا با کسى و برادرى رفتار غیر اصولى داشتم حتم بدانید بدانید وظیفه پاسدارى اینچنین ایجاب میکرد.
امیدوارم عفو نمائید چون با فردى غرض نداشتم .
ایکاش ماهزار جان داشتیم و در راه خدا فدا میکردیم افسوس که بیش از یکى‌را نداریم. آخرین پیام به خانواده ام اینست در فقدان من ناراحت نباشند با تلاوت قرآن که آرام بخش قلبهاست خودشان را آرام بکنند بالاخره (کل نفس ذائقه الموت ) چه بهتر این نفس در راه خداوند و البته لازم بتذکر است بنده یعنى حسن زنده دل یک وصیت نامه خانوادگى نیز در منزل دارم که انشاءالله خانواده طبق آن عمل خواهند کرد .
اگر چنانچه جنازه ام درمحل؟؟؟ افتخار است چون شاید باندازه جسم من دشمن بعقب بر گردد.
بدن من مانع از آن باشد که ؟؟؟ مزدور کافر بخاک عزیز بخورد در خاتمه از تک تک برادران پاسدار و دوستان و آشنایان و خانوده ام خداحافظى مینمایم .
(اشهد ان لا اله الا الله ـ اشهد ان محمد رسول الله ـ اشهد ان على ولى الله )
۴/۱/۱۳۶۱

مطالب مرتبط ...

پربیننده ها ...